– Mari Viljanen-Peuraniemi, Customer Service Manager, Satasairaala | Elokuu 2022
Asiakaspalveluviikko
Asiakaspalveluviiko järjestetään 7.–11.10.2024
Asiakaspalveluviikon järjestää Wave – vuosittain lokakuun ensimmäisellä täydellä viikolla
Timanttinen asiakaspalvelu on kilpailuvaltti.
#ASPAVIIKKO24 #asiakaspalveluviikko
Mikä on asiakaspalveluviikko?
Alunperin Yhdysvalloissa alkunsa saaneen teemaviikon tavoitteena on nostaa esille asiakaspalvelun ja asiakaskokemuksen merkitystä liiketoiminnalle ja tarjota mahdollisuus kiittää asiakaspalvelun ammattilaisia hyvästä työstä. Asiakaspalveluviikkoa on vietetty kansainvälisesti jo 90-luvulta saakka.
Wakaru Asiakaspalveluverkosto (Wave) on 100 jäsenorganisaation verkosto, jonka tavoitteena on toimia erinomaisen asiakaspalvelun kehittämiseksi ja tueksi. Oli siis luonnollista, että idea asiakaspalveluviikon viettämisestä laajemmin Suomessa tuli Wave-jäseniltä.
Päätimme 2018 ryhtyä tuumasta toimeen ja asiakaspalvelua on vaalittu yhdessä Suomessakin jo useampana vuonna. Suunnittelemme vuosittain viikko-ohjelman ja tuotamme materiaalipaketin. Nyt haluamme kutsua sinut ja organisaatiosi mukaan!
Arvostus syntyy teoista
Anna tunnustusta loistokollegalle, asiakkaalle tai asiakaspalvelijalle!
– Nosta asiakaspalvelun tärkeys koko organisaation tietoon!
– Innosta ja motivoi asiakaspalvelun henkilökuntaa!
– Rakenna tiimihenkeä ja nosta yhdessä tekemisen fiilistä entistä korkeammalle!
– Kiitä asiakkaita ja näytä, että he ovat tärkeitä teille ja saatu palaute on arvokasta!
– Pidä huolta itsestäsi ja tiimistäsi, sillä olette palvelun kantava voimavara!
Osallistumalla viestit omalle asiakaspalveluorganisaatiollesi ja asiakkaillesi asiakaspalvelun arvostuksesta.
Miksi kannattaa osallistua?
“Olemme innoissamme osallistuneet Asiakaspalveluviikkoon! Tämä on erinomainen tilaisuus pysähtyä yhdessä ja nostaa esiin asiakaskokemuksen tärkeys, oman työn merkitys sekä keskustella aiheesta yhdessä. Asiakaskokemus on keskiössä kaikessa toiminnassamme, ja uskomme, että jokainen meistä voi kehittää omaa tekemistään ja asiakaspalvelutaitojaan. Tämän viikon aikana järjestämme erilaisia keskusteluja, kisailua ja osallistumme järjestettyihin koulutuksiin. Yhteisöllisyys ja hyvä fiilis luo edellytyksiä, joissa voimme oppia toisiltamme ja jakaa parhaita käytäntöjä tiimeissä. Tavoitteemme on vahvistaa tiimihenkeä tiimeissä ja jakaa vinkkejä toisillemme.”
– Anne Piirainen, Liiketoimintajohtaja, asiakaspalvelu, Moment Digital
“S-ryhmään kuuluva S-Pankin asiakaspalvelu palvelee valtakunnallisesti kaikissa pankkiasioissa ja S-ryhmän asiakasomistajapalveluun liittyvissä kysymyksissä. Osallistumalla Asiakaspalveluviikkoon haluamme nostaa esiin neuvojiemme ammattitaitoa ja merkityksellistä työtä. Asiakaspalveluviikolla iloitsemme onnistumisista, kasvatamme osaamistamme ja vahvistamme työntekijäkokemusta. On myös ilo seurata miten moni muu yritys juhlistaa Asiakaspalveluviikkoa ja saada samalla inspiraatiota tuleviin Asiakaspalveluviikkoihin. Vihreä S-Pankin sydämemme sykkii erinomaiselle asiakaskokemukselle ja laadukkaalle asiakaspalvelulle!”
– Sari Hammari, Asiakaspalvelujohtaja, S-Pankki
“Paytrail on osallistunut useana vuotena Asiakaspalveluviikkoon ja hienoa olla tänäkin vuonna mukana ❤ Teemaviikon myötä haluamme korostaa asiakaspalvelun merkitystä onnistuneiden asiakaskokemusten taustalla. Asiakaspalveluviikko tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden juhlistaa meidän timanttista asiakaspalvelutiimiä ja tuoda arvokasta asiakaspalvelutyötä näkyväksi.”
– Emilia Linnera, Customer Success Manager, Paytrail
Asiakaspalvelu on kaiken tekemisemme keskiössä. Panostamme korkeaan asiakastyytyväisyyteen, sillä se on meidän – ja myös asiakkaidemme – menestyksen tae. Strålforsilla asiakaspalveluviikon viettäminen on jo perinne. Onkin upeaa juhlistaa asiakaspalvelua yhdessä koko organisaation kesken!
– Maija Puronkari, asiakaspalvelu- ja asiakaskokemuspäällikkö, PostNord Strålfors Oy
“Meillä Visma Amililla hyvä asiakaspalvelu on aidosti merkityksellinen asia. Hoidamme sekä loppuasiakkaittamme että toimeksiantaja-asiakkaittemme asioita, ja asiakassuhteiden vaaliminen on meille ensiarvoisen tärkeää. Asiakaspalveluviikon myötä haluamme tuoda hyvän palvelun merkitystä näkyväksi kaikilla organisaation tasoilla. Asiakaspalveluahan me kaikki jossain muodossa teemme – ei vain varsinaisissa asiakaspalvelutiimeissä, vaan asiakasrajapinnassa ja koko palvelutuotannossa. On kuitenkin hienoa, että nimenomaan aspan ammattilaiset saavat oman teemaviikon, jolloin voimme nostaa kiinnostavia teemoja esille ja ehkä saada uusiakin ideoita osallistuvista vertaisorganisaatioista.”
– Krista Broström, tuotantojohtaja, Visma Amili
“Baronalla tavoitteenamme on päivittäin arvostaa ja kiittää asiakaskohtaamisten ammattilaisia, jotka puheluiden, chattien, sähköpostien ja sähköisten yhteydenottojen kautta opastavat asiakkaita eteenpäin mitä moninaisempien kysymysten viidakossa. Asiakaspalveluviikko osaltaan tukee meitä tässä tavoitteessa: tuomme asiakaspalvelua näkyväksi ja kuulluksi. Saamme teemaviikolta hyviä vinkkejä ja uusia näkökulmia työhömme ja viikko osaltaan piristää asiakaspalvelun arkea mm. yhteisten kokoontumisten ja tekemisen merkeissä. Asiakaspalveluviikolta olemme napanneet idean kehua kollegoita ympäri vuoden.”
– Anne Räsänen, Head of Service Center, Finland & Sweden, Barona
“Seure on jälleen mukana asiakaspalveluviikolla, koska tiedostamme sujuvan ja ystävällisen palvelun merkityksen asiakas- ja työntekijäkokemukselle. Hyvän palvelun kehittäminen on monella tapaa tekemisemme keskiössä. Haluamme myös kiittää asiakaspalvelun ja työntekijäpalvelun asiantuntijoita upeasta työstä, juhlia yhdessä onnistumisia ja nostaa asiakaspalvelun ansaitsemaansa arvostukseen.”
– Pieta Peltovuori, Päällikkö, Seure
“Mielestämme asiakaspalvelu on monessa yrityksessä aliarvostettu ja alihyödynnetty toiminto. Haluamme auttaa asiakkaitamme kehittämään hyvästä asiakaspalvelusta ja -kokemuksesta pysyvän kilpailuedun. Wave-verkostossa on yhteistyövoimaa tämän mission toteuttamiseen ja siksi haluamme olla mukana myös asiakaspalveluviikossa.”
– Arto Koponen, intohimoinen asiakaspalvelun kehittäjä & omistaja, First Goal
“Osallistumme jälleen asiakaspalveluviikkoon, jonka aikana haluamme lisätä asiakaspalvelun arvostusta ja keskeisen roolin merkitystä. Meille PostNordilla laadukas asiakaspalvelu on kunnia-asia, ja se on olennainen osa sitä erinomaista asiakaskokemusta, johon tähtäämme.”
– Ano Koskela, Head of Customer Experience & Customer Service, PostNord Oy
“3stepIT jatkaa perinteitä ja on mukana Asiakaspalveluviikolla tänäkin vuonna! Tyytyväiset asiakkaat ja erinomaiset asiakaskokemukset ovat toimintamme ytimessä, ja meidän mahtavat asiakaspalvelun henkilöt avainasemassa näiden varmistamisessa. Asiakaspalveluviikko on hieno tapa muistuttaa tärkeästä aiheesta ja nostaa tekijöitä esille. Lisäksi sieltä saa aina jotain uusia ideoita ja näkökulmia asiakaspalvelun kehittämiseen.”
– Janne Havukainen, Customer Operations Manager, 3stepIT
“Asiakaspalveluviikko on meille tärkeä vuosittainen tapahtuma, jonka aikana voimme juhlistaa upeita palveluneuvojiamme ja muistutella mieleen, että kuinka tärkeitä laadukkaat asiakaskohtaamiset ovat. Viikolle on aina mukava kehitellä yhdessä jotain tavallisesta poikkeavaa ja hauskaa!”
– Lauri Huttunen, Service Manager, Humm
“Posti on tunnettu brändi Suomessa ja koskettaa lähes meidän jokaisen arkea jossain muodossaan ja siksi meillä onkin asiakaskokemus strategiamme ytimessä ja asiakaspalvelullamme on merkittävä rooli tämän toteuttamisessa. On hienoa juhlistaa asiakaspalvelun ilosanomaa yhdessä Wakarun ja muiden toimijoiden kanssa. Olemme mukana myös siksi, että voimme saada vinkkejä ja oppeja muilta, jotta voimme rakentaa maailman luokan asiakaskokemusta meille. Yhdessä olemme enemmän kuin kukaan meistä yksin.”
– Katri Oksanen, Customer Service Director, Posti
“Asiakaspalveluviikolle on jälleen mukava osallistua ja sen voisikin sanoa olevan jo vakiintunut teemaviikko Monetra-konsernissa! Haluamme korostaa viikon aikana erityisesti asiakaspalvelutyön ja asiakaskokemuksen merkitystä ja tarkoitusta liiketoiminnallemme kehitellen yhdessä teeman ympärille erilaisia mukavia aktiviteetteja.”
– Henriikka Syväjärvi, Asiakaspalvelupäällikkö, Monetra
“Asiakaspalvelu on tärkeä osa asiakaskokemusta ja osallistumalla Asiakaspalveluviikkoon, haluamme korostaa asiakaspalvelun tärkeyttä ja osoittaa arvostusta asiakaspalvelua kohtaan.”
– Kirsi Koukkula, Customer Service Manager, Atea Finland Oy
“Asiakaspalveluviikko on hieno tapa tuoda asiakaspalvelutyötä näkyväksi ja kiittää asiakasneuvojia hyvästä työstä! Elenialla virallinen asiakaspalveluviikko käynnistää asiakaspalvelukuukauden, jossa on tapahtumia asiakasneuvojille usealle viikolle. Keskiviikon kehuseinä, koulutukset, arkea piristävät kisat, ja yhteiset kokoontumiset vaikkapa aamupalan merkeissä kuuluvat meillä perinteisesti ohjelmaan. Kutsumme muuta taloa tutustumaan asiakaspalvelun arkeen ja asiakaspalveluviikon tapahtumista on kiva kertoa myös asiakkaille!”
– Matti Immonen, Palvelupäällikkö, Elenia
“Asiakaspalveluviikko on erinomainen teemaviikko, jolla saamme kiinnitettyä huomiota asiakaspalvelun tärkeyteen sekä merkitykseen niin yrityksemme sisällä kuin muussa arkipäivässä. Teemaviikko on mainio keino nostattaa Service Deskiläisemme arjen keskiöön, ja huomioida heitä myös tällä tavalla erittäin ansiokkaasta ja merkityksellisestä työstä, jonka vaikutukset ovat mitattavissa myös asiakkaidemme liiketoiminnassa.
Aktiivinen keskittyminen asiakaspalvelun teemaan tarjoaa uusia ideoita ja näkökulmia, joiden avulla palvelukokemuksesta saadaan entistä parempi – myös asiakaspalvelijan kannalta!”
– Hanna Tossavainen, Director, Service Center, Enfo Oy | 2024
“Asiakaspalveluviikko on meille tärkeä tapahtuma vuosikellossa. On upeaa, kuinka vuosittain vaihtuvat teemat tuovat asiakaspalvelun arvon esiin eri näkökulmista. Asiakaspalveluviikko on loistava tilaisuus juhlistaa osaajiemme ammattitaitoa ja vahvistaa yhteishenkeä tiimeissämme.”
– Irina Tavio, Palvelujohtaja, Vakka-Suomen Puhelin | 2024
”Meille Kaiku24:ssä asiakaspalvelijoiden työn arvostaminen on ensiarvoisen tärkeää, sillä se edistää positiivista asiakaskokemusta, vahvistaa työntekijöiden itseluottamusta ja tukee yrityksen menestystä. Asiakaspalveluviikko korostaa henkilöstömme työn merkitystä ansaitsemallaan tavalla. Jo viikon ennakkosuunnittelu on todella inspiroivaa, ja pyrimme tarjoamaan asiakaspalvelijoillemme teemaviikolla joka päivä jotain erityistä.”
– Päivi Sihvo, Operatiivinen johtaja, Kaiku24 | 2024
“Ilmoittautuisimme taas aspaviikolle.Se on niin hyvä konsepti!”
– Helena Tuovinen, kehityspäällikkö, Asiakaspalveluyksikkö, HSY | Kesäkuu 2022
Kokemuksia ja tietoa suunnittelun tueksi
Katso Asiakaspalveluviikon Kick Off -tallenne, jossa:
- Kerromme Asiakaspalveluviikosta ja mistä viikossa on kyse
- Saat tiedon, mistä voit lähteä liikkeelle
- Kuulet Goforen ja Satasairaalan kokemuksista Asiakaspalveluviikosta
- Mitä he ovat tehneet viikolla ja millainen tiimi on ollut suunnittelussa
- Miten viikko on koettu yrityksessä
- Mitä positiivista viikosta on saatu itselle, asiakaspalvelulle, yritykselle
Miten pääsemme mukaan?
Katso ilmoittautumisesta tästä.
Ilmoittautumisen jälkeen saat ohjeistusta Asiakaspalveluviikon suunnitteluun, viikko-ohjelman ja logopaketin sekä julkaisemme organisaatiosi logon Osallistujat 2024 -sivulla. Ilmoittauduttuasi saat oikeuden käyttää Asiakaspalveluviikko -logoa omassa markkinointiviestinnäsi.
Kokemuksia Asiakaspalveluviikolta
Katso, mitä kaikkea Asiakaspalveluviikko 2020 piti sisällään ja tunnelmia Asiakaspalveluviikoilta sivustoltamme & Waven blogista.
Tule mukaan juhlistamaan erinomaista asiakaspalvelua!
“Mukana ollaan tänäkin vuonna 🌟. Meillä terveydenhuollossa asiakaspalvelu on erittäin tärkeää ja vaatii herkkyyttä kohdata erilaisia potilaita ja asiakkaita. Asiakaspalveluviikon aikana nostamme taas yhteishengen kattoon ja palkitsemme yksiköitä hyvistä asiakaskokemuksen tuloksista.”